اخذ کد اقتصادی

 

اخذ کد اقتصادی

پس از اینکه شرکت و یا مؤسسه ای به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن در روزنامه های کثیرالانتشار به چاپ رسید ، کارفرمای شرکت و یا مدیر شرکت باید طی دو ماه در اداره دارایی تشکیل پرونده دهد و نسب به دریافت کد اقتصادی شرکت اقدام نماید.

قبل از اینکه کارفرما برای دریافت کد اقتصادی اقدام نماید ، لازم است تشکیل پرونده بدهد ، بدون تشکیل پرونده ، شرکت نمی تواند اقدام به عقد قرارداد نماید و یا فعالیت خود را شروع کند. در صورت نداشتن کد اقتصادی ، شرکت تا پایان سال مالی نمی تواند گزارش فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارایی بدهد.

دلایل اخذ کد اقتصادی

کارفرمایان و مدیران به دلایل مختلفی اقدام به اخذ کد اقتصادی شرکت  می نمایند ، برخی از مهم ترین دلایل دریافت کد اقتصادی شرکت شامل موارد زیر است:

دریافت کار بازرگانی

شرکت در مزایده های مختلف

جهت صدور فاکتور

باز کردن حساب در بانک های مختلف

شرکت در مناقصات

اخذ رتبه پیمانکاری (گرید) یا مشاور

اخذ قرارداد با شرکت های دولتی و غیردولتی

اخذ گواهی ارزش افزوده

مزایای اخذ کد اقتصادی شامل چه مواردی است؟

دریافت کد اقتصادی شرکت مزایای زیادی برای کارفرما و مدیر دارد ، که مهمترین مزایای آن شامل موارد زیر است:

کد اقتصادی ، در واقع ، شماری است که با استفاده از آن می توانید فعالیت های خود به وسیله سازمان امور مالیاتی به انجام برسانید. می توان گفت که کد اقتصادی مانند شماره شناسنامه در سازمان امور مالیاتی است.

از طریق دریافت کد اقتصادی ، سازمان امور مالیاتی دفاتر قانونی ، صورت حساب ها و فاکتورهای صادر شده را راحت تر بررسی می کند.

با استفاده از کد اقتصادی می توانید مجوزهای لازم برای فعالیت های تجاری را دریافت کنید و از طرف دیگر از رقابتها و تلاشهای رقبای ناسالم شما جلوگیری می شود.

چه اشخاصی نیاز به دریافت کد اقتصادی دارند؟

به طور کلی ، اشخاص زیر مکلف به دریافت کد اقتصادی هستند:

همه اشخاص حقوقی که در زمینه های صادرات و واردات ، توزیع کالا ، امور خدماتی ، تولید محصول و مونتاژ فعالیت می کنند.

اشخاص حقیقی که دارای پروانه کسب و کار از مراجع ذیربط هستند و محل فعالیت تجاری مشخصی دارند ، شرایط لازم برای دریافت کد اقتصادی را دارند.

بر اساس مصوبه دولت و مجلس ، در صورتی که شرکت ها نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نکنند و این کد را دریافت نکنند ، از معافیت های مالیاتی که در ماده 105 قانون سازمان مالیاتی کشور آمده است ، بهره مند نمی شوند. بر اساس ماده 105 قانون سازمان مالیاتی:

«  درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود، پس از وضع زیانهای (هزینه ها) حاصل از منابع غیر معاف و کسر مالیاتهای مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد مشمول مالیات حداکثر به نرخ 25 درصد خواهند بود.»:

بنا به اختیار حاصل از ماده ۸۵ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین اشخاص مکلف به اخذ شماره اقتصادی و افراد غیر مکلف به کد اقتصادی شامل موارد زیر هستند:

 

الف اشخاص مکلف به دریافت کد اقتصادی

کلیه اشخاص حقوقی که به امر تولید ، مونتاژ ، واردات و صادرات ، توزیع هر نوع کالا و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند.

کلیه اشخاص حقیقی که به فعالیت هایی مانند تولید ، مونتاژ ، واردات و صادرات ، توزیع هر نوع کالا و همچنین کارهای خدماتی اشتغال دارند و دارای پروانه کسب و کار از مراجع ذیربط می باشند. همچنین افرادی که دارای محل فعالیت تجاری می باشند.

منظور از پروانه کسب و کار از مراجع ذیربط ، کلیه پروانه های کسب و کار صادره از اتحادیه های امور صنفی ، اتاق صنایع و معادن و بازرگان ، وزارتخانه ها و یا سایر مراجع ذیصلاح می باشد.

ب- اشخاص غیر مکلف به دریافت کد اقتصادی

اشخاص حقیقی که به فعالیت  های هنری مانند نقاشی ، طراحی ، نویسندگی ، خطاطی ، نمایش نامه نویسی ، فیلم نامه نویسی ، ویراستاری و… مشغول هستند ، نیازی به دریافت کد اقتصادی ندارند.

اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که به فعالیت های پژوهشی و یا مشاوره مشغول هستند ، نیازی به دریافت کد اقتصادی ندارند.

اتحادیه های مربوط به امور صنفی نیز ، نیازی به دریافت کد اقتصادی ندارند.

اشخاص حقیقی که مشغول به کارهای پیمانکاری هستند ؛ با این شرط که ارزش پیمان و مبلغ دریافت کل کار آنها در یک سال شمسی بیشتر از پنجاه میلیون ریال نباشد.

مراحل  و مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی:

_ تکمیل دفترچه در واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی

_ تکمیل فرم ب مربوطه از واحد ثبت و شناسایی اداره دارای

_ به همراه داشتن کپی اساسنامه و آگهی تأسیس شرکت

_ به همراه داشتن کپی از مدارک شناسایی اعضای هیأت مدیره

_ به همراه داشتن کپی اظهارات شرکت و پروانه بهره برداری یا مجوز تأسیس

_ به همراه داشتن کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت

_ پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی

پس از اینکه مدارک لازم تکمیل گردید ، لازم است آنها را به همراه فرم  اطلاعات هویت اشخاص حقیقی به حوزه مالیاتی تحویل داده و سپس سر ممیزی مالیاتی آنها را بررسی می کند.

پس از اینکه بررسی های لازم انجام شد و مدارک در دفتر حوزه ثبت گردید، سازمان امور مالیاتی در برابر دریافت مدارک ، به شما رسیدی را تحویل می دهد. پس از آن ، مدارک به اداره نظارت و پیگیری ارسال می شود و این اداره پس از تایید مدارک ، آن ها را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و اداره شماره اقتصادی ارسال می گردد و مسئولان پس از بررسی مدارک ، کد اقتصادی را برای شما صادر می کنند.

مراحل  و مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی

چرا اخذ کد اقتصادی مهم و ضروری است؟

شرکت های مختلف به دلایل مختلف ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند ، از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱)  زمانی که شرکت شما تصمیم می گیرد که قراردادهای پرمنفعت و با سود کلان را با شرکت ها و سازمان های بزرگ یا کوچک منعقد کند ، این شرکت ها و سازمان ها از شرکت شما درخواست ارائه کد اقتصادی می کنند. در صورتی که شما اقدام به اخذ کد اقتصادی نکنید ، از انعقاد قرارداد پر سود و با منفعت خود محروم می شوید. با توجه به اینکه رقبای شما در بازار زیاد هستند ، بدون داشتن کد اقتصادی رقبای شما جای شما را می گیرند و این باعث وارد شدن خسارت جبران ناپذیری به شرکت شما می شود.

۲)  در واقع ، هدف از اخذ کد اقتصادی اکثر قریب به اتفاق شرکت ها، فعالیت در زمینه ای مختلف کسب و کار و حضور فعال در زمینه های مختلف کسب و کار است.  یکی از مهمترین میدان های رقابت شرکت ها شرکت در مناقصات و مزایده ها است. در واقع ، شرکت ها با حضور موفق در بسیاری از پر سودترین مناقصات و مزایده ها و  همچنین رتبه بندی اقدام به دریافت کد اقتصادی می نمایند.
این شرکت ها از سوی دستگاه مناقصه گذار یا برگزار کننده مزایده تنها در صورتی مجاز به حضور و ارائه رزومه و پاکت پیشنهادی قیمت است که دارای  کد اقتصادی باشد. قبل از آن برای اینکه بتوانید برای رتبه بندی و اخذ رتبه برای شرکت خود اقدام نمایید، لازم است که برای شرکت خود حتما کد اقتصادی دریافت کرده باشید.

۳) در بسیاری از موارد تجار و شرکت ها برای انجام امور حرفه ای و همچنین برای کسب درآمد و سود نیاز به واردات و صادرات دارند . برای انجام امور مربوط به صادرات و واردات نیازمند کارت بازرگانی هستند. شرکت ها  برای اینکه بتوانند کارت بازرگانی دریافت نمایند لازم است که قبلا اقدام به اخذ کد اقتصادی نموده باشند.

۴) شاید بتوان گفت مهمترین دلیل اخذ کد اقتصادی ، جلوگیری از ایجاد  مشکلات و گرفتاری های مالیاتی است.  زیرا همانطور که می دانید طبق قوانین، هر کارفرما  و نیز هر شرکت، موسسه و سازمانی که به نحوی در کشورمان به فعالیت می پردازد، موظف است که  تکالیف مالیاتی خود را طبق قانون و در زمان مشخصی انجام دهد.

هزینه دریافت کد اقتصادی چقدر است؟

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور دریافت کد اقتصادی و انجام کلیه امور مالیاتی برای افراد رایگان است و اشخاص حقوقی و حقیقی برای ثبت نام و دریافت کد اقتصادی هیچ گونه وجهی را پرداخت نمی کنند. پرداخت هزنیه به کارشناسان یا وکیل برای انجام امورات وقت گیر چند روزه و دانش چندساله برای سرعت بخشیدن و بهتر انجام شدن کار شما میباشد.

 

 

پیش ثبت نام برای دریافت کد اقتصادی چگونه است؟

برای انجام مرحله پیش ثبت نام کد اقتصادی شما به مدت دو ماه فرصت دارید که نسبت به دریافت شناسه کد اقتصادی خود اقدام کنید. برای انجام این کار ابتدا باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید و مراحل پیش ثبت نام را انجام دهید.

پس از انجام مراحل پیش ثبت نام به شما هفت روز فرصت داده می شود که اطلاعات خود را تایید کنید. در صورت عدم تایید اطلاعات شما پس از طی شدن باز زمانی پرونده شما به صورت خودکار حذف می شود و مجددا باید مراحل پیش ثبت نام را انجام دهید.

 

کد اقتصادی یک عدد 12 رقمی برای شناسایی یک واحد اقتصادی است. این کد چیزی مثل کد ملی یک شخص است، اما برای یک واحد اقتصادی و یک کسب و کار مشخص می‌شود. کد اقتصادی یک عدد منحصر به‌ فرد است که برای هر واحد اقتصادی با دیگر واحدهای اقتصادی تفاوت دارد. کد 12 رقمی اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی که خود زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هست تعیین و به یک کسب و کار ارائه می‌شود.

سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی را با شماره کد اقتصادی می‌شناسد. به کد اقتصادی شماره اقتصادی هم می‌گویند. هر شرکت به یک شماره اقتصادی نیاز دارد. این شماره اقتصادی نحو عملکرد یک واحد اقتصادی و فعالیت‌های آن ازجمله خدمات یا خرید و فروش را در قراردادها و فاکتورها مشخص می‌کند.

گرفتن کد اقتصادی یکی از مهمترین وظایف و تکالیف تجار، شرکت ها و موسسات است. چرا که در هنگام انعقاد قرارداد‌های مهم تجاری و کاری، اخذ کارت بازرگانی، رتبه بندی شرکت، اخذ گرید، شرکت در مناقصات و برخی رقابت‌های شغلی و حرفه‌ای و همچنین شاید از همه این موارد مهم‌تر در هنگام تکمیل وارسال اضهار نامه مالیاتی‌، داشتن کد اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مهم‌ترین موارد کاربرد کد اقتصادی

شاید برای مواردی مثل صدور فاکتور رسمی یا تنظیم دفاتر قانونی به کد اقتصادی نیاز نداشته باشید اما مطمئن باشید کاربردهای کد اقتصادی فراتر از تصور خواهد بود. در خصوص کاربرد کد اقتصادی نیز می‌توان به موارد زیادی اشاره کرد. برای مثال، درصورتی‌که قصد دریافت کارت بازرگانی داشته باشید باید این کد را در اختیار داشته باشید. موارد دیگری هم وجود دارند که برای آن‌ها نیز به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت:

  • دریافت گواهی ارزش‌افزوده
  • شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها
  • عقد قراردادهای تجاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه اظهارنامه ارزش‌ افزوده

 

در چه صورت نیازی به کد اقتصادی نیست؟

 

۱) مساجد، تکایا و حسینه‌ها نیازی به اخذ کد اقتصادی ندارند

 

۲) اشخاص حقیقی و حقوقی که به فعالیت‌های هنری و فرهنگی از قبیل فیلم سازی و فعالیت‌های مرتبط، طراحی، خطاطی، نقاشی، ترجمه‌ کتاب، گرافیک، ویراستاری و نویسندگی اشتغال دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

درصورتی نیاز به مشاوره تلفنی یا انجام این خدمات با ما تماس بگیرید: ​

×